25 sierpnia 2018

13 powodów - Jay Asher

O książce:
Liczba stron: 272
Wydawnictwo: Rebis
Data wydania: 28 marca 2017
Kategoria: Literatura młodzieżowa
Język: polski
ISBN: 978-83-8062-186-2

Opis książki:

MIĘDZYNARODOWY BESTSELLER, NUMER 1 NA LIŚCIE "NEW YORK TIMES"
„Istnieje trzynaście powodów śmierci twojej przyjaciółki. Ty jesteś jednym z nich”.
13 POWODÓW – JEŻELI TEGO SŁUCHASZ, TO JEST JUŻ ZA PÓŹNO.

Serial wyprodukowany przez NETFLIX. W książce zdjęcia z serialu.

Nie możesz zatrzymać biegu wydarzeń. Nie możesz cofnąć czasu. Jedyny sposób, by odkryć tajemnicę… …to nacisnąć „play”.

Clay Jensen wraca do domu ze szkoły i przed drzwiami znajduje dziwną paczkę. W środku jest kilka taśm magnetofonowych nagranych przez Hannah, koleżankę z klasy, która dwa tygodnie wcześniej popełniła samobójstwo. Dziewczyna wyjaśnia, że istnieje trzynaście powodów, dla których zdecydowała się odebrać sobie życie. Clay jest jednym z nich i jeśli wysłucha nagrania, dowie się dlaczego. Chłopak przez całą noc kluczy po mieście, a za przewodnika służy mu głos Hannah. Staje się świadkiem jej bólu i osamotnienia, a przy okazji poznaje prawdę o sobie i otaczających go ludziach, której nigdy nie chciał stawić czoła. Z przeraźliwą jasnością dociera do niego, że nie da się cofnąć przeszłości, podobnie jak nie da się powstrzymać przyszłości…
Źródło: Rebis

Moja reakcja
Powieść Ashera to z pewnością książka kontrowersyjna. Poruszanie tematu samobójstwa w literaturze samo w sobie jest kontrowersyjne. Ale czy taka historia ma szansę bytu w wieku, w którym ciągle o tym słyszymy? Cóż, zamysł był intrygujący, jednak wykonanie pozostawia wiele do życzenia.
Uważam, że "powody", poprzez które główna bohaterka popełniła samobójstwo były wyjątkowo błahe jak dla tego typu historii. Czytając opis myślałam, że pojawi się tu coś naprawdę poważnego, rozczulającego, czy nawet przejmującego. Do przeczytania najbardziej skłoniła mnie wieść o serialu, który miał być czymś "wow". Niestety lekko się zawiodłam. Lekturę przebrnęłam robiąc sobie przerwy. Styl pisania autora bywa do tego stopnia nudny, że aż miejscami zasypiałam! Ciągłe opisy rozpaczy Claya... Bleh. Cały czas tylko "O nieee jestem jednym z jej powodów, o nieee czemu wcześniej z nią nie porozmawiałem?!". O ludzie. Jak mnie to drażniło. Ileż można?! 

Będę po prostu dalej opowiadała o tobie.

Bohaterowie pojawiający się w kasetach Hannah byli bardzo różnorodni. Od zwykłej szarej myszki jaką był Clay przez szalonego paparazzi aż po szkolne gwiazdy. Co najlepsze według narratorki nagrań każda z tych osób zawiniła. Bardziej lub mniej, ale zawiniła. Samobójstwo to bardzo poważny problem, jednak to, co zostało tu pokazane wygląda jak jakiś żart. 

Podsumowując, nie jestem do końca przekonana to tej książki oraz do autora. Powieść ciągnęła się w nieskończoność, a powody śmierci bohaterki były okropnie naciągane. 

Ciekawostki
  • Jay Asher zrezygnował z ostatniego roku studiów by zostać pisarzem.
  • 13 powodów to debiutancka powieść autora.
  • Serial na podstawie powieści ukazał się w serwisie Netflix 31 marca 2017 roku.
  • Obecnie można kupić wydanie specjalne 13 powodów z alternatywnym zakończeniem.

Gdzie kupić taniej?

Zwiastun serialu

Moja ocena 2/5

11 komentarzy:

  1. Wydaje się, że to nie moja kategoria wiekowa ale tak samo było z filmem "Sala samobójców" a byłam pod wielkim wrażeniem. Niemniej skoro jej nie polecasz, zostanie na razie na liście "zapchajdziury" ;) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja ledwo przebrnęłam przez pierwszy sezon serialu i zdecydowanie zgadzam się z Twoją opinią. ;)
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się boję sięgać i po serial, i po książkę, bo mam wrażenie, że włączyłby mi się czarny humor podczas pisania opinii, zwłaszcza, że tak jak i Ty, sporo osób ma o tej historii nie najlepszą opinię. XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha! Mi zaczął się włączać tryb "ironia", jednak udało mi się w porę zatrzymać! :D

      Usuń
  4. Wszyscy się tak zachwycają, a ja jestem przekonana, że to książka po prostu nie dla mnie :D
    I wiesz co? Jesteś pierwszą osobą, której opinię czytam i jest to opinia niezbyt pochlebna.
    Fajna jest taka odmiana :D
    Pozdrawiam ciepło :)
    Niekulturalna Kasia

    OdpowiedzUsuń
  5. Serial sam w sobie bardzo mnie rozczarował, przebrnęłam przez niego w mękach jakich mało. Nie wiem czy obejrzę 3 sezon, który (o ile już nie jest) zapewne także powstanie. Co do samej książki myślę, że zamysł był całkiem niezły, ale jak wiemy co spojrzenie to i opinia :) Osobiście odnoszę wrażenie, że zachowanie jakie dotknęło Hannah oczywiście było przykre, czy musiało ją pchnąć do samobójstwa? Nie mam bladego pojęcia, ja oceniałam książkę na takie 7/10 :)

    Niemniej jednak, recenzja sztos ! :)

    Pozdrowienia!
    rozchelstanaowca.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Najgorsza nie była... ciekawi mnie jednak to alternatywne zakońćzenie, chyba muszę zajrzeć do księgarni. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakoś tak nie umiem się zabrac ani za serial, ani za książkę. Im coś bardziej popularne, tym mniej mam na to ochotę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam jeszcze tej książki i szczerze mówiąc, to sama nie wiem czy kiedykolwiek to zrobię. Jeśli chodzi o serial to widziałam wszystkie dotychczasowe odcinki i tak, jak pierwszy sezon był w porządku, to moim zdaniem robienie drugiego i, o zgrozo!, trzeciego, to już przesada.
    Pozdrawiam ♥
    https://ogrodliteracki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Temat faktycznie kontrowersyjny i trudny.
    Jednak nie kupuję samej idei. O serialu słyszałam, ale chyba to nie jest dla mnie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Temat bardzo ważny, jednak sama książka mnie rozczarowała.

    OdpowiedzUsuń