18 lutego 2018

Zanim się pojawiłeś - Jojo Moyes

O książce: 
Liczba stron: 382
Wydawnictwo: Świat książki
Data wydania: 20 kwietnia 2016
Kategoria: Literatura obyczajowa i romans
Język: Polski
ISBN: 978-83-8031-588-4

Opis książki:
  Co robisz, jeśli chcesz uszczęśliwić osobę, którą kochasz, ale wiesz, że to złamie twoje serce?

  Jest wiele rzeczy, które wie ekscentryczna dwudziestosześciolatka Lou Clark. Wie, ile kroków dzieli przystanek autobusowy od jej domu. Wie, że lubi pracować w kawiarni Bułka z Masłem i że chyba nie kocha swojego chłopaka Patricka. Lou nie wie jednak, że za chwilę straci pracę i zostanie opiekunką młodego, bogatego bankiera, którego losy całkowicie zmieniły się na skutek tragicznego zdarzenia sprzed dwóch lat.

  Will Traynor wie, że wypadek motocyklowy odebrał mu chęć do życia. Wszystko wydaje mu się teraz błahe i pozbawione kolorów. Wie też, w jaki sposób to przerwać. Nie ma jednak pojęcia, że znajomość z Lou wywróci jego świat do góry nogami i odmieni ich oboje na zawsze. 
Źródło: Świat Książki
Moja reakcja
Kiedy pojawił się film, książka nagle nabrała popularności. Pojawiła się filmowa okładka i całe mnóstwo przychylnych opinii na temat tej wzruszającej historii. Ale czy faktycznie była aż tak wzruszająca? 

Spotykamy tutaj dwójkę bohaterów - Lou, która nie do końca radzi sobie w życiu, jest roztargniona i miejscami zachowuje się jak dziecko, co bywa zabawne. Drugą postacią, którą tutaj poznajemy jest Will, mężczyzna, któremu wypadek motocyklowy odebrał radość i chęć do życia. Para poznaje się w dość nietypowy sposób, gdyż Lou zostaje opiekunką sparaliżowanego Willa. 

Przyznaję, że powieść czytało mi się bardzo sprawnie i przyjemnie. Emocje bohaterów naprawdę przemawiały do mnie. Historia wzruszająca, zabawna, miejscami trudna do zrozumienia aż chce się czytać. Całość daje do myślenia. Kiedy zaczynałam czytać Zanim się pojawiłeś, liczyłam na jakąś ckliwą historyjkę ze średnim i przewidywalnym zakończeniem. Tutaj, mimo, że zakończenie w pewnym stopniu można było przewidzieć, to do ostatniej kartki osoba czytająca trzyma kciuki pod hasłem "Może jeszcze wszystko się zmieni?". Tak było i ze mną. 

Jojo Moyes wykreowała świetnych bohaterów z błahymi problemami jak i z bardziej poważnymi. Autorka porusza tutaj temat życia i śmierci, co jest bardzo odważną koncepcją ze względu na społeczeństwo, dla którego tematy takie jak eutanazja, niska samoocena, brak akceptacji przez rodzinę, przyjaciół, bliskie osoby, czy niepełnosprawność mogą wciąż być tematem tabu, który jest niewarty uwagi. 

Podsumowując, sama powieść szybka, lekka i przyjemna. Jest to książka do poczytania w zimowe wieczory przy kubku herbaty z ciepłym kocem i kotem na kolanach. 

Ciekawostki
  • Jojo Moyes jest jedną z nielicznych autorek, które otrzymały dwukrotnie Romantic Novel of the Year Award, przyznawaną przez Romantic Novelists' Association.
  • Debiutancką powieścią autorki było Sheltering Rain.
  • Powieść Zanim się pojawiłeś przetłumaczono na 31 języków.
Gdzie kupić taniej?
Swiatksiazki.pl ~ 21.90 zł
taniaksiazka.pl ~ 22.69 zł
nieprzeczytane.pl ~ 22.64 zł
megaksiążki.pl ~ 21.89 zł

Filmik promujący

Moja ocena 5/5

5 komentarzy:

  1. Przyznam, że nie czytałam książki, oglądałam jednak ostatnio film i jego zakończenie strasznie mi się nie podobało. Na dodatek główna bohaterka irytowała mnie swoim charakterem, stąd wiem, że po książkę na pewno nie sięgnę. Cieszę się jednak, że Tobie przypadła do gustu :)

    Pozdrawiam,
    www.ksiazkowapasja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Momentami zabawna, momentami wzruszająca, nierzadko gorzka, taka jak życie: piękna, mądra, wywołująca tyle emocji, że nie sposób powstrzymać się od wzruszeń. Pokazuje jak silna może być nadzieja oraz walka innych o życie chorego. Każdy posiada jednak prawo do decydowania o własnym życiu, ma wybór, co autorka w sprawny sposób uświadamia czytelnikowi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam tę książkę a jakoś tydzień później dowiedziałam się, że ma być film. Cieszę się zatem, że cały ten szum mnie ominął. A filmu do tej pory nie obejrzałam. Co do samej książki, to była okej, na koniec mega wycisnęła ze mnie łzy, ale nie zachwyciła mnie jakoś szczególnie. Coś mi w niej nie grało, trochę przeszkadzała mi "rozbrykana" bohaterka i jakoś tak, bez zachwytów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachęcona dobrymi recenzjami sięgnęłam po tę pozycję by przekonać się o co tyle szumu. Czyta się dobrze,tematyka też jest ciekawa i niebanalna ale czułam niedosyt. Brakowało mi czegoś. Smutna i piękna zarazem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo o tej książce czytałam, ale samej książki jeszcze nie. Chyba niebawem to zmienię:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń